De digitalisering van de retailsector is, mede door de COVID-19-pandemie, sterk toegenomen. Om in een internationaal georiënteerde markt competitief te blijven is het essentieel dat deze ontwikkeling doorgaat. Daartoe zal de retailsector fiks moeten investeren in geavanceerde technologieën zoals AI en omnichannel-verkoopkanalen om de efficiëntie te verhogen en de consumentenervaring te verbeteren. Hoewel digitalisering sommige traditionele functies zal vervangen, kan personeel meerwaarde bieden door te zorgen voor gepersonaliseerde en interactieve winkelervaringen. Voor de digitalisering van de retailsector dient jaarlijks 0,5 procent van de omzet (met een bandbreedte van 0,4 tot 0,6 procent) extra geïnvesteerd te worden, wat neerkomt op ongeveer 792 miljoen euro extra per jaar, naast wat ondernemers nu al investeren in webshop, data-analyse en automatisering van winkels en distributiecentra.
Op dit moment werkt KCH aan een "skills paspoort" waarin ook digitale vaardigheden zijn opgenomen. Er is echter nog geen specifieke "digitale vaardigheden" programma voor werknemers werkzaam in de retailsector. De digitale basisvaardigheden zijn onderdeel van de huidige BCP’s in het Retail Qualification Framework, zie als voorbeeld. De kwalificatiedossiers voor het mbo worden hierop gebaseerd.
Om deze lijn voort te zetten, kunnen de Raad Nederlandse Detailhandel, De Nationale Winkelraad, Kenniscentrum Handel, CNV, FNV, brancheorganisaties en VNG [1] aan de volgende initiatieven:
In de voorbereidingsfase is uitgebreid gekeken naar bestaande initiatieven op dit onderwerp. Het uitgangspunt is dat dit project complementair is en geen overlap creëert met de huidige activiteiten van o.a. de 35 regionale werkcentra.
[1] Stakeholdergroep kan worden uitgebreid/verkleind al naar gelang agenda's
Gesprekken met de trekker van RIT 5 vinden momenteel plaats. Partners worden van de voortgang op de hoogte gehouden door middel van regelmatige voortgangsrapportages per e-mail. Daarnaast worden reguliere voortgangsvergaderingen ingepland (hybride). Acties of afspraken worden gedeeld met de partners, zodat zij deze met hun achterban kunnen delen middels hun gebruikelijke communicatie (nieuwsbrieven, ledenportaal etc.).
Door gezamenlijk op te treden, kunnen we de digitale basisvaardigheden echt effectief verbeteren. Als retailsector willen we bestaande en toekomstige initiatieven benutten om retailers te helpen flexibel in te spelen op de groeiende wensen van consumenten, terwijl we tegelijkertijd de vaardigheden van onze collega's verbeteren. Dit gezamenlijke RIT-project stelt retailers in staat actief bij te dragen bij het verbeteren van digitale basisvaardigheden. Dit komt niet alleen de sector ten goede, maar biedt ook voordelen voor de samenleving als geheel. En daar profiteren we allemaal van.
Wenst u aan te sluiten bij deze RIT mail dan naar info@mmmlekkerwerken.nl