4. Effectiever data delen
Het RIT-project organiseert mogelijkheden om data centraal in te kopen om te voorkomen dat de sector dubbel betaalt voor informatie, gebaseerd op het Vlaamse model.
Voor veel jongere werkenden is de winkel de eerste sector waarin ze worden geconfronteerd met de impact van digitalisering en AI op de werkvloer. Klanten zijn steeds beter geïnformeerd en zijn mondiger dan ooit, maar krijgen ook sneller te maken met desinformatie. Dat legt een druk op winkelbedrijven om mensen voortdurend op te leiden en de menselijke factor centraal te stellen waar gewenst door de klant.
Het RIT-project organiseert mogelijkheden om data centraal in te kopen om te voorkomen dat de sector dubbel betaalt voor informatie, gebaseerd op het Vlaamse model.
Het RIT-project voert een sectoranalyse uit naar hoe mensen leren (CNV), waarna een opleidingsagenda en programma's worden ontwikkelt om mkb-retailers via trainingen en workshops te ondersteunen.
Het RIT-project organiseert kennisuitwisseling en ontwikkelt leerprogramma’s. Hier wordt ook een koppeling gemaakt met digitale basisvaardigheden.